045 541 02 32
anvr calamiteitenfonds clik sgr

Veelgestelde vragen cruises

Bekijk op deze pagina een selectie veelvoorkomende vragen die voorafgaand aan een cruise de kop opsteken. Verder bereiden wij u zo goed mogelijk voor op wat u te wachten staat tijdens de reis. Een onvergetelijke cruisevakantie bestaat immers uit het maken van de juiste keuzes.

Neem contact op met onze cruisespecialisten voor uitgebreide informatie en antwoorden op uw persoonlijke vragen en voorkeuren.

Vrijblijvende offerte of optie aanvragen via de website

Via onze zoekmachine kunt u een cruise naar wens selecteren. Kies daarna uw favoriete afvaartdatum en vraag vrijblijvend een offerte of optie op een specifieke hut aan. De offerte ontvangt u binnen 24 uur en geheel op maat. Afhankelijk van uw aangegeven wensen is dit inclusief vliegreis en eventuele verlenging van de cruisereis.

Wilt u uzelf direct verzekeren van de gevonden hut? Dan kunt u ook vrijblijvend een optie aanvragen. Wij leggen de prijs snel voor u vast en nemen contact met u op om de duur van de optie nader te bespreken.

Bij elke reis op onze website kunt u zelf kiezen tussen een offerteaanvraag of een optie op een hut.

Neem bij vragen en bijzonderheden contact op met de C&O Travel cruisespecialisten.

C&O Travel begeleide cruises

De C&O Travel begeleide groepscruises zijn speciaal op maat samengestelde reizen met eigen C&O Travel reisleiding. Deze reizen zijn exclusief te boeken bij C&O Travel en bevatten altijd een volledig pakket inclusief cruise, bustransfers, vliegreis en hotelovernachtingen.

De transfer naar de luchthaven of cruisehaven wordt meestal aangeboden vanuit de regio Limburg. U bent ook vrij om zelf af te reizen naar de luchthaven of cruisehaven en u daar bij de C&O Travel groep te voegen. U profiteert verder van alle extra's van de pakketreis.

Eigen excursies

C&O Travel biedt tijdens de begeleide cruise zelf unieke excursies aan die tegen een speciaal tarief te boeken zijn. U reist samen met groepsleider en eventuele plaatselijke gids.

Boekingsprocedure

Vrijblijvende offerte of optie aanvragen via de website

Via onze zoekmachine kunt u een cruise naar wens selecteren. Kies daarna uw favoriete afvaartdatum en vraag vrijblijvend een offerte of optie op een specifieke hut aan. De offerte ontvangt u binnen 24 uur en geheel op maat. Afhankelijk van uw aangegeven wensen is dit inclusief vliegreis en eventuele verlenging van de cruisereis.

Wilt u uzelf direct verzekeren van de gevonden hut? Dan kunt u ook vrijblijvend een optie aanvragen. Wij leggen de prijs snel voor u vast en nemen contact met u op om de duur van de optie nader te bespreken.

Bij elke reis op onze website kunt u zelf kiezen tussen een offerteaanvraag of een optie op een hut.

Neem bij vragen en bijzonderheden contact op met de C&O Travel cruisespecialisten.

Wat gebeurd er nadat ik online een aanvraag heb ingediend?

Binnen 24 uur zullen onze cruisespecialisten contact met u opnemen. U ontvangt uw maatwerk offerte in uw mailbox, maar het kan ook voorkomen dat wij nog enkele aanvullende vragen voor u hebben.

Vervolgens kunnen wij een optie voor u plaatsen voor de betreffende cruise en mag u besluiten om de cruise definitief te boeken. Vraag via de website direct een optie aan om uzelf te verzekeren van uw favoriete cruise.

Kan ik vliegreis en accommodatie bij mijn cruise boeken?

99% van de getoonde cruises zijn excl. vlucht tenzij anders vermeld op onze website. Uiteraard kunnen wij voor u elke cruise op maat samenstellen inclusief vlucht(en), accommodatie(s), transfers etc. U ontvangt binnen 24 uur uw offerte op maat.

Hoeveel bedraagt de aanbetaling van mijn reis?

Indien u een reis heeft geboekt, bedraagt de aanbetaling 35% van de reissom. Bij het boeken van vluchten en verzekeringen kan deze som afwijken. Ditzelfde geldt voor speciale aanbiedingen of last minute tarieven.
40 dagen voor vertrek dient u de reis in zijn geheel te voldoen.

Welke rederijen staan niet in de zoekmachine, maar kunt u wel bij C&O Travel boeken?

Er zijn enkele rederijen die niet terug te vinden zijn in onze zoekmachine. Hiervan ontvangen wij namelijk niet dagelijks de actuele prijzen. Dit zijn o.a. de volgende rederijen:

  • TUI Cruises – Mein Schiff
  • Disney Cruise Line
C&O Travel is officieel partner van deze rederijen en wij kunnen daardoor het volledige reisaanbod voor u boeken.

De cruise die ik voor ogen heb staat niet op de website vermeld hoe kan dit?

Wanneer de cruise die u wenst te boeken, welke niet vindbaar is op onze website kunt u het beste contact opnemen met een van onze cruisespecialisten: 045-5410232. De kans is heel groot dat wij de cruisereis toch voor u kunnen boeken.

Kloppen de prijzen op jullie website?

De prijzen op onze website worden dagelijks, rechtstreeks vanuit de rederijen geactualiseerd en zijn daardoor meestal juist. Echter werken de rederijen die wij vertegenwoordigen met dagtarieven. Hierdoor kan het af en toe voorkomen dat een prijs of aanbieding niet meer actueel is.

Wat is een garantiehut?

Uw hutnummer wordt later door de rederij ingedeeld. Vaak zijn garantiehutten scherp geprijsd. U krijgt uiteraard minimaal de geboekte categorie en in enkele gevallen krijgt u zelfs een upgrade

Kunnen wij bij elke cruise een vlucht bij boeken?

Ja, bij elke cruise op onze website kunt u een vlucht op maat bijboeken. Bij Europese vluchten kunt u vaak aansluitend uw vlucht boeken. Bij intercontinentale bestemmingen heeft u in de meeste gevallen minimaal één hotelovernachting nodig.

Kan ik via C&O Travel een luchthaven transfer van en naar de cruisehaven reserveren?

De meeste rederijen bieden een pendeldienst van het vliegveld naar de vertrekhaven aan, voor en na de cruise, dit is afhankelijk van hun algemene voorwaarden. In vrijwel alle gevallen kunt is een luchthaventransfer ook bij te boeken. Informeer bij onze cruisespecialisten naar de opties.

Kan de prijs van mijn cruise gewijzigd worden?

Alle rederijen die wij vertegenwoordigen werken met dagprijzen. De tarieven zijn afhankelijk van vraag en aanbod. U kunt altijd een vrijblijvende optie plaatsen voor een paar dagen zodat de prijs niet kan wijzigen. Zodra u de boeking definitief maakt zal de prijs niet meer wijzigen. Met hoge uitzondering kan het zijn dat je een extra naheffing krijgt van de havengelden.

Wat bekend een hut met beperkt zicht?

Indien u een hut boekt met beperkt zicht, heeft u vaak een reddingssloep voor uw raam of balkon waardoor uw zicht beperkt wordt.

Met hoeveel personen kan ik in een hut?

De meeste schepen bieden een maximale bezetting van 4 personen in een hut. Wel heeft u voor grotere families een mogelijkheid om een tandem hut te boeken (met een tussendeur).

Er zijn enkele schepen waar u met 5 personen in een hut kunt verblijven. MSC Cruises heeft op haar nieuwe schepen; De MSC Meraviglia, de MSC Seaside en de MSC Seaview zelfs super familiehutten beschikbaar.

Is het mogelijk om mijn boeking te wijzigen nadat deze is bevestigd?

De voorwaarden van uw boeking verschillen per rederij. Hoe eerder u ons informeert, hoe sneller wij u kunnen helpen zodat we kunnen voorkomen dat het wijzigen van uw boeking hoge kosten met zich meebrengt. Houdt u er rekening mee dat sommige rederijen administratiekosten rekenen voor het veranderen van passagiersnamen of andere persoonlijke gegevens.

Dien ik de excursies via de rederij te boeken of kan ik deze zelf boeken?

U bent geheel vrij in uw keuze. Na uw boeking ontvangt u een reserveringsnummer van de door u geboekte cruise. Hiermee kunt u eventuele extra’s zoals excursies bijboeken.

Wat is er allemaal inbegrepen in de cruiseprijs?

Inbegrepen bij een cruise zijn de maaltijden in buffet en/of a la carte, diverse activiteiten, entertainment zoals theater en casino en de havengelden. Drankjes, fooien, excursies en overige uitgaven worden op uw boordrekening belast m.u.v. aanbiedingen.

Wanneer is het beste moment om mijn cruise te boeken?

Aangezien een rederij werkt met vraag en aanbod en hierop de prijzen baseert, is dit lastig te bepalen. Daarbij werkt een rederij met diverse soorten actietarieven. Voor families is het beter om vroeg te boeken. Wij merken vaak dat de bezetting voor families in vakantieperiodes zéér beperkt is. Indien u vroeg boekt (vaak met vroegboekvoordeel), heeft u keuze uit diverse type hutten.

Verder houdt u rekening met de klassieke vroegboekkortingen en last-minute tarieven.

Wij jonger dan 21 jaar. Mogen wij zonder ouders op cruise?

Dit hangt af van de redererij die u boekt en de vaarroute. De minimale leeftijd van een hoofdboeker is bij de meeste Europese afvaarten 18 jaar. Bij internationale afvaarten of Amerikaanse rederijen is de minimale leeftijd meestal 21 jaar.

Moet ik een reis- en/of annuleringsverzekering afsluiten?

Wij adviseren al onze reizigers om een reisverzekering af te sluiten bij het boeken van een cruise. Indien u geen annuleringsverzekering heeft afgesloten en u besluit de cruise te annuleren, dan moet u een deel van de reissom betalen. De hoogte van het bedrag dat u dan zou moeten betalen is afhankelijk van het aantal dagen voor vertrek u de boeking wilt annuleren. U kunt een annuleringsverzekering en reisverzekering bij ons of elke andere verzekeraar afsluiten.

Algemene informatie

Cruisen in het algemeen

Wanneer is de beste tijd van het jaar om te cruisen?

De beste reisperiode om te cruisen is grotendeels afhankelijk van de bestemmingen. Cruist u richting het Middellandse Zee gebied, dan is het ideaal om in de maanden april tot oktober te reizen. Wilt u toch wat winterzon meepikken, dan cruist u in Europa het best richting de Canarische Eilanden. November tot en met mei is de beste reisperiode voor een cruise in de Caribbean. Met de opkomst van wereldstad Dubai zijn Midden Oosten cruises ook heel erg aan te raden in de wintermaanden. Rederijen houden er verder rekening mee dat sommige vaargebieden in bepaalde periodes niet goed te bereiken zijn. Onze cruisespecialisten helpen u verder om het juiste vaargebied te kiezen bij de gewenste reisperiode.

Wat gebeurt er als ik het schip mis?

U zult moeten inschepen in de eerst volgende cruisehaven. Uiteraard dient u eerst contact op te nemen met onze cruisespecialisten.

Ik heb een cruise geboekt en zie nu een andere aanbieding op dezelfde afvaart. Kan ik mijn huidige boeking omzetten naar het nieuwe actietarief?

Dit is in de meeste gevallen niet mogelijk. Natuurlijk nemen wij wel contact op met de betreffende rederij om uw opties te bespreken.

Wat betekent tenderen?

Wanneer het schip niet direct aanlegt in de haven wordt u met kleine bootjes vervoer naar de kust.

Wanneer vaart mijn schip?

Meestal vaart het schip 's nachts zodat u overdag uw tijd kunt benutten in de haven. U komt ook vrijwel elke ochtend aan op een nieuwe bestemming. Dat maakt het cruisen extra bijzonder.

Het komt ook wel eens voor dat u één of meerdere dagen van uw cruisereis op zee bent. U maakt de gebruik van de vele faciliteiten op het schip en geniet volop van uw vakantie.

De route van mijn cruise is gewijzigd, mag ik nu annuleren of mijn geld terugkrijgen?

De rederij heeft altijd het recht om een route (wegens operationele redenen) te wijzigen echter zijn zij niet verplicht hier een reden voor te geven. Dit is echter geen reden om kosteloos te annuleren of geld terug te krijgen.

Hoe werkt het fooiensysteem aan boord?

Een cruise werkt met een fooienbeleid. Het geven van fooien is aan boord van uw cruise heel normaal. Afhankelijk van uw cruise en het schip wordt uw fooi berekend. Deze bedragen circa 12.50USD per persoon per dag en worden automatisch aan het einde van uw cruise van uw boordrekening geïncasseerd.

Op cruise met een beperking

Bij de aanvraag van een cruise verzoeken wij u om lichamelijke beperkingen of medische omstandigheden van u of uw reisgezelschap duidelijk aan te geven. Zodat er zoveel mogelijk rekening kan worden gehouden met de beperking. De meeste cruiseschepen zijn uitstekend toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Ook zijn er mindervalide hutten speciaal uitgerust voor passagiers met behoefte aan extra assistentie. Voor de meest uitgebreide informatie neemt u contact op met onze cruisespecialisten.

Aan boord van uw cruise

Wat betekenen de dinerzittingen aan boord?

Bij de meeste cruises kunt u kiezen tussen een vroege, late of soms ook open dinerzitting. De vroege dinerzitting is omstreeks 18uur en de late dinerzitting omstreeks 20 uur. Bij een open dinerzitting kunt u dineren op de tijd wanneer u dat wenst.

Wat betekenen de gala-avonden aan boord?

In de meeste gevallen is er 1 gala-avond aan boord. In het a la carte restaurant wordt verwacht dat de heren in pak verschijnen en de dames in een nette jurk. Een smoking en of galajurk is niet verplicht.

Betalen aan boord

Al uw uitgaven zoals drankjes, excursies en aankopen in de winkeltjes worden van uw boordrekening geïncasseerd. Voor iedere aankoop aan boord tekent u het bonnetje af. U kunt uw uitgaven bijhouden d.m.v. een overzicht op het televisiescherm in uw hut.

Aan boord

Wat is boordtegoed?

Boordtegoed is een monetair krediet wat u aan boord kunt uitgeven tijdens uw reis. Tijdens de cruise betaald u met uw persoonlijke boordkaart, die u bij het inchecken ontvangt. Wanneer u uw rekening betaald aan het einde van de cruise, wordt het boordtegoed verrekend. Sommige rederijen hebben acties waar u extra boordtegoed ontvangt.

Kan ik zeeziek worden aan boord van een cruiseschip?

Cruiseschepen zijn tegenwoordig uitgerust met speciale stabilisatoren die zich aanpassen aan de beweging van de zee. Dit maakt het schip stabieler en het varen makkelijker. Passagiers kunnen er zeker van zijn dat de meeste stormen niet gevoeld worden en de weerpatronen nauwlettend gecontroleerd worden om sterke stormachtige plaatsen te vermijden. In sommige gevallen zal het schip zijn koers veranderen om de veiligheid van de passagiers te garanderen en de meest comfortabele reis te bieden. Mocht u wel zeeziek worden dan kunt u bij de receptie medicijnen tegen zeeziekte verkijgen.

Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen tegen zeeziekte?

Eventuele voorzorgsmaatregelen zijn; pleisters tegen zeeziekte, polsbandjes en reisziektetabletten. In de meeste gevallen krijgt u deze gewoon aan boord.

Zijn er medische diensten aanwezig aan boord?

Elk schip heeft een medisch centrum aan boord met gediplomeerde artsen en noodhulpverpleegkundigen. Het medisch centrum is bedoeld voor noodgevallen en medische routines. Voor medische diensten en medicijnen wordt een bijdrage berekend dat overeenkomt met de prijslijst van het medisch centrum. Passagiers moeten volledig verzekerd zijn tijdens de reis, inclusief medische kosten en repatriëring.

Is er een dokter aan boord?

Op elk schip is een gediplomeerd arts aan boord, zodat u professionele hulp krijgt in een noodgeval of in geval van ziekte.

Mag ik een cruise maken tijdens de zwangerschap?

U mag tot 24 weken zwangerschap aan boord. Na deze periode is het helaas niet meer toegestaan. U mag aan boord met een gezondheidsverklaring van uw verloskundige.

Kan ik een rolstoel of rollator meenemen?

Ja, dit kan. Houd er rekening mee dat u de rolstoel of rollator indien u deze niet gebruikt, in de hut dient te plaatsen.

Is er airconditioning op het schip?

Ja, meestal kunt u dit zelf regelen in de hut. Verder zijn de schepen in de openbare ruimten voorzien van airconditioning.

Mag ik roken aan boord?

Er zijn speciale plekken waar u kunt roken aan boord. Deze zijn meestal boven op het buitendek bij speciaal aangewezen bars en/of lounges. Vaak mag er ook gerookt worden in het casino. Op de balkons mag niet worden gerookt.

Ben ik verplicht om aan wal te gaan als het schip aanlegt in de haven?

Dit is uiteraard geen verplichting. Op het schip is het zelfs lekker rustig wanneer iedereen aan land gaat.

Zijn er winkels aan boord?

Ja, er zijn winkels en boutiques aan boord van uw cruiseschip. Deze hebben een verschillend assortiment. Sommige schepen bieden zelfs een promenade met winkels aan boord.

Is er een wasservice aanboord?

Ja, u kunt uw kleding afgeven bij uw cabin steward. In uw hut treft u een lijst met de prijzen

Eten en drinken

Hoe geef ik mijn dieetwensen door?

Je geeft je dieetwensen door aan je boekingskantoor, die er voor zorgt dat het dieet voor zowel de cruise als eventuele vluchten wordt doorgegeven.

• Ik ben vegetariër, volg een speciaal dieet, of ben allergisch voor bepaalde producten. Zijn hier aangepaste maaltijden voor?

Er worden altijd vegetarische maaltijden aangeboden. Mocht er een keer geen alternatief op de menukaart wordt vermeld dan kun u altijd uw ober vragen wat de mogelijkheden zijn. Ook kunnen wij speciale wensen vooraf kenbaar maken aan de rederij. Het is goed om dit met onze cruisespecialisten te bespreken. De meeste rederijen bieden hun passagiers de volgende menu opties aan:

  • Vegetarisch
  • Diabetisch
  • Mager
  • Zoutarm
  • Laag cholersterol
  • Glutenvrij
Koosjere maaltijden en lactosevrije opties zijn ook beschikbaar op aanvraag. Wij raden aan om speciale dieetwensen, allergieën en speciale benodigdheden (telefonisch) door te geven aan aan uw cruise consultant, zodat daarmee rekening kan worden gehouden. De reden hiervoor is dat het niet altijd mogelijk is om aan deze wensen te voldoen.

ANVRSGR